Słownik DENSO: terminy i trendy motoryzacyjne od A do Z

Każda branża ma swój żargon, a motoryzacyjny rynek wtórny z pewnością nie jest wyjątkiem. Większość mechaników posiada wiedzę o częściach zamiennych – ale czy równie dobrze orientują się oni w nowych technologiach i trendach? Aby pomóc warsztatom być na bieżąco z branżowymi nowinkami, stworzyliśmy listę najczęściej używanych terminów technicznych i skrótów, które musisz znać.
Shutterstock 1080633806

ACES/CASE/SAEV

ACES to prawdopodobnie najczęściej używany termin opisujący „samochód przyszłości” i oznacza pojazd zautomatyzowany, połączony, elektryczny i współdzielony (Automated, Connected, Electric and Shared). Inne wariacje tego terminu to CASE (Connected Autonomous Sharing Vehicle – połączony autonomiczny współdzielony samochód) lub SAEV (Shared, Autonomous Electric Vehicle – współdzielony autonomiczny samochód elektryczny). Samochody te wykorzystują technologie, które ograniczają wpływ pojazdu na środowisko, łączą się z innymi samochodami i ludźmi oraz odgrywają aktywną rolę w ochronie pasażerów i planowaniu podróży. Producenci opracowują coraz więcej komponentów, które ułatwiają stosowanie tych technologii, a mechanicy uczą się, jak je montować, naprawiać i wymieniać.

ADAS

ADAS, czyli zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (skrót od Advanced Driver Assistance Systems), obejmują szereg technologii bezpieczeństwa, w tym aktywną interwencję, informacje dla kierowcy i diagnostykę pojazdu. Wiele elementów ADAS pojawia się standardowo w nowych samochodach; niektóre muszą nawet otrzymać pięciogwiazdkową ocenę w ratingu Euro NCAP. Typowe technologie ADAS to: ostrzeżenie przed kolizją (martwy punkt, ostrzeżenie przed kolizją z przodu, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu), interwencja podczas kolizji (automatyczne sterowanie awaryjne lub hamowanie), wspomaganie kontroli (tempomat, wspomaganie hamowania i przyspieszania), pomoc przy parkowaniu (kamera tylna, boczna i kamery pod spodem pojazdu, autonomiczne parkowanie) oraz inne narzędzia, takie jak automatyczne światła i monitorowanie stanu zdrowia kierowcy.

AEBS

AEBS to zaawansowany system hamowania awaryjnego (skrót od Advanced Emergency Braking System). System wspomaga kierowcę poprzez monitorowanie obiektów przed pojazdem i sprawdzanie, czy znajdują się one w odpowiedniej odległości. W przypadku przekroczenia minimalnej bezpiecznej odległości kierowca otrzymuje ostrzeżenie, a jeśli nie zahamuje w odpowiednim czasie, AEBS automatycznie włączy hamulce w celu uniknięcia kolizji.

AR

O rzeczywistości rozszerzonej (AR) mówi się od jakiegoś czasu jako o interaktywnym doświadczeniu z wykorzystaniem smartfona lub innego urządzenia mobilnego. Teraz pojawia się ona także, w różnych formach, w samochodach – od systemów nawigacji z projekcją 3D, po przydatne informacje wyświetlane na szybach. Być może brzmi to futurystycznie, ale najważniejsze, że wyświetlanie informacji o zbliżających się zakrętach i zagrożeniach na drodze w czasie rzeczywistym jest z pewnością korzystne dla bezpieczeństwa.

Blockchain

Spopularyzowany przez waluty internetowe, takie jak bitcoin, blockchain (czyli „łańcuch bloków”) jest w rzeczywistości ogólną infrastrukturą danych, opartą na dystrybucji informacji w sieci, a nie na przechowywaniu ich w jednym centrum. Oznacza to, że łatwiej jest weryfikować dane na dowolnym etapie łańcucha, co sprzyja przejrzystości. Ponieważ samochody połączone z siecią produkują i przesyłają więcej danych niż kiedykolwiek wcześniej, producenci aut wykorzystują technologię blockchain jako praktyczny sposób radzenia sobie z tym problemem.

Digitalizacja / cyfryzacja

Wygląda na to, że termin ten był w 2020 roku wszechobecny: w dobie dystansu społecznego firmy działające na rynku wtórnym szukały nowych sposobów wykorzystania narzędzi i usług cyfrowych do robienia tego, co kiedyś było fizyczne i „twarzą w twarz”. Warto jednak wiedzieć, że „digitalizacja” i „cyfryzacja” nie są terminami wymiennymi – mają dwa różne znaczenia. Digitalizacja to proces przekształcania określonego produktu lub procedury z analogowego na cyfrowy. Cyfryzacja to szerszy termin obejmujący całe zmiany w modelach biznesowych i normach społecznych.

eKompresor – sprężarka elektryczna

Electric Compressor For Hev 700X530

W XXI wieku modne stało się umieszczanie litery „e” na początku czegokolwiek, aby brzmiało to futurystycznie, ale w niektórych przypadkach faktycznie istnieje różnica – e-kompresory to potwierdzają. Stworzone do pracy w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, sprężarki elektryczne (w przeciwieństwie do zwykłych sprężarek) są zasilane przez akumulator pojazdu, a nie pas napędowy. Konstrukcja sprężarek elektrycznych DENSO zapewnia szereg zalet dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych – dowiedz się więcej.

eMobilność

Zamiast odnosić się do jednej konkretnej technologii, elektromobilność – lub eMobilność – jest terminem zbiorczym obejmującym wszystkie układy napędowe zasilane energią elektryczną, które są używane jako alternatywa dla konwencjonalnej benzyny lub oleju napędowego, oraz wspierającą je infrastrukturę. Dzisiaj nie da się uniknąć tematu elektryfikacji, ale dla mechaników to coś więcej niż tylko trend – to nowe części samochodowe i nowy obszar wiedzy wymagający szkolenia. Dowiedz się więcej.

ECU

ECU to nic nowego, ale warto pamiętać, że ten skrót może oznaczać dwie różne (choć podobnie nazwane) rzeczy. Zazwyczaj mowa o ECU silnika, czyli jednostce sterującej (lub module sterującym układu napędowego), która reguluje osiągi silnika. Nowoczesne pojazdy posiadają jednak również dziesiątki innych elektronicznych jednostek sterujących (lub modułów), dla różnych systemów. Wszystkie te elementy muszą zgodnie działać i komunikować się ze sobą, dlatego też zarządzanie złożonością tych elementów jest wyzwaniem projektowym dla dzisiejszych producentów OEM.

ICE

ICE, czyli silnik spalinowy, to skrót od Internal Combustion Engine. Obecnie ICE jest często używany jako przeciwieństwo do „nowej energii”, czyli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Chociaż pojazdy ICE bez wątpienia tracą udział w rynku na rzecz tych nowych technologii, to nadal stanowią około 80% sprzedaży samochodów osobowych w Europie i są najczęściej spotykanymi pojazdami na niezależnym rynku części zamiennych.

Internet rzeczy (IoT)

Termin IoT jest często używany w odniesieniu do artykułów gospodarstwa domowego, takich jak grzejniki czy dzwonki do drzwi, ale prawdopodobnie najlepszym przykładem połączonego obiektu jest samochód: podczas jazdy łączy się ze smartfonem, odbiera informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i odtwarza muzykę z twoich playlist. Internet rzeczy to ogólny termin określający technologie i przemiany, które stanowią podstawę wszystkich współczesnych doświadczeń.

Inwerter (falownik)

Inwerter, będący jedną z podstawowych części silnika elektrycznego lub hybrydowego, przetwarza prąd stały (z akumulatora) na prąd przemienny (dla silnika). To prosta rola, ale falowniki są złożonymi częściami i wymagają wysokiej jakości komponentów i wiedzy technicznej, aby charakteryzowała je najlepsza wydajność. Dowiedz się więcej o inwerterach DENSO.

ITG

Niezależne grupy handlowe, czyli ITG (Independent Trading Groups), istnieją od dziesięcioleci, ale ich rola i skład znacznie się zmieniły. Obecnie są to główne siły rynkowe, a nie tylko grupy członkowskie. Fuzje i przejęcia między różnymi ITG często zwiększają ich rozmiary. DENSO cieszy się doskonałymi relacjami z wieloma ITG, które stale rozwijają swoje sieci i realizują długoterminowe plany biznesowe.

Mobilność jako usługa (MaaS)

Shutterstock 515156239

Aplikacje do współdzielenia przejazdów są najbardziej oczywistym przykładem MaaS: odejście od transportu prywatnego w kierunku rozwiązań, za które płacisz podczas użytkowania. Wraz ze wzrostem popularności MaaS rośnie liczba flot pojazdów, które w coraz większym stopniu są własnością klientów korporacyjnych, wynajmujących je osobom fizycznym za pośrednictwem aplikacji. Powoduje to zmianę modelu biznesowego warsztatów. Floty wymagają niższych kosztów obsługi i całodobowej dostępności, ale zapewniają liczne korzyści: mogą zapewnić dużą liczbę transakcji i stałe dochody, gwarantując przepływ gotówki i poprawiając stabilność firmy.

OTA (Over-the-air)

Pojazdy często są określane mianem „komputerów na kołach”, a jak wiadomo, każdy komputer wymaga regularnej aktualizacji oprogramowania. Programowanie bezprzewodowe (OTA) to metoda dystrybucji nowego oprogramowania, dzięki której samochody mogą odbierać aktualizacje zdalnie, a nie podczas wizyty serwisowej. Aby było to możliwe, samochód i jego infrastruktura komunikacyjna muszą być w stanie obsłużyć pobieranie ogromnych ilości danych, które składają się na aktualizację oprogramowania. Jest to trudniejsze niż się wydaje, dlatego OTA jest wprowadzane stopniowo.

PHEV/PHV/BEV/FCEV

Wszyscy wiemy, czym są pojazdy elektryczne, ale nie wszystkie samochody elektryczne są takie same. Istnieje kilka różnych rodzajów – a każdy z nich można określić kilkoma różnymi nazwami! Do rzeczy: „Czyste pojazdy elektryczne” są zasilane wyłącznie baterią, ogniwem słonecznym lub elektrycznym. W zależności od używanego źródła zasilania można je podzielić na pojazdy elektryczne zasilane baterią (BEV) lub pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) są wyposażone w baterię ładowaną przez silnik spalinowy; jeśli można je ładować także z zewnętrznego źródła energii, są to pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV lub PHV).

ULEZ

ULEZ to skrót od Ultra Low Emissions Zone i oznacza strefę ultra niskiej emisji (zwykle w centrum miasta). Aby móc do niej wjechać, kierowcy muszą uiścić opłatę uzależnioną od poziomu emisji prowadzonego auta. Pojazdy w pełni elektryczne mogą poruszać się po ULEZ za darmo. Od samochodów z silnikiem benzynowym lub Dieslem jest pobierana opłata, która jest jeszcze wyższa w przypadku aut dostawczych. Najbardziej znaną strefą ULEZ jest centrum Londynu. Od października 2021 r. strefa ta ma się powiększyć 18-krotnie.

V2X

Shutterstock 1343869916

V2X to termin oznaczający komunikację „pojazdu z innymi obiektami”. Opisuje on w jaki sposób samochody komunikują się z każdym podmiotem, który może mieć wpływ na auto lub podróż. Technologia V2X obejmuje wiele aspektów komunikacji, takich jak V2I (pojazd-infrastruktura), V2N (pojazd-sieć), V2V (pojazd-pojazd), V2P (pojazd-pieszy), V2D (pojazd-urządzenie) i V2G (pojazd-sieć energetyczna).

WLTP

Światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich (WLTP, Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) to znormalizowany test wpływu samochodu na środowisko, w tym emisji i zużycia paliwa. Obowiązujący w całej Unii Europejskiej WLTP mierzy rzeczywiste emisje w szerokim zakresie temperatur, prędkości oraz zachowań podczas jazdy. Ponieważ normy emisji CO2 stają się coraz bardziej rygorystyczne, klasyfikacja WLTP jest kluczowym etapem podczas wprowadzania pojazdu na rynek.

ZEV

Pojazd o zerowej emisji (ZEV) jest dokładnie tym, czym się wydaje: podczas normalnej eksploatacji nie emituje żadnych spalin. Oczywistym przykładem jest „czysty” samochód elektryczny. Albo rower!