Pięć kluczowych czynników decydujących o pomyślnym serwisowaniu pojazdów elektrycznych

18 października 2020 | Artykuł

Ostatnie miesiące były jednym z największych wyzwań dla sprzedaży pojazdów w całej Europie, jednak sektorowi części do pojazdów elektrycznych (EV) udało się ominąć tendencję spadkową. Według specjalistów ds. danych motoryzacyjnych JATO, o ile w porównaniu z poprzednim rokiem rejestracje samochodów z silnikami benzynowymi i na olej napędowy w Europie spadły w czerwcu 2020 r. o jedną trzecią, o tyle sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła w tym samym okresie o prawie dwie trzecie. Obawy związane ze zmianami klimatycznymi, postęp w dziedzinie technologii akumulatorów oraz sukcesy Europy w opracowywaniu bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych dalekiego zasięgu przyczyniają się do wzrostu popytu, który może doprowadzić do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych trafiających na rynek wtórny w celu ich serwisowania i naprawy.

Choć są to świetne wiadomości dla rynku wtórnego, pojazdy elektryczne i hybrydowe wymagają dodatkowych umiejętności i środków ostrożności w stosunku do silników wolnossących. Aby niezależne warsztaty mogły skorzystać z możliwości serwisowania pojazdów elektrycznych, mechanicy muszą być nie tylko przeszkoleni w zakresie standardów pojazdów elektrycznych, ale też muszą wiedzieć, jak zapewnić bezpieczeństwo dla układów elektrycznych w warsztacie. Poniższe uwagi (wyliczone wg stopnia ważności od 5 do 1) powinny pomóc przygotować się na napływ pojazdów elektrycznych do twojego warsztatu.

WAŻNA UWAGA: Chociaż DENSO Aftermarket z dumą dzieli się wiedzą techniczną i doświadczeniem, należy pamiętać, że wymienione w tym artykule części DENSO do pojazdów elektrycznych są dostarczane wyłącznie na pierwszy montaż, do nowych modeli samochodów (OEM), i nie są jeszcze dostępne w naszej ofercie dla rynku wtórnego.

Pic 01

5. Zrozumienie rutynowych czynności konserwacyjnych

Zrozumienie różnych czynności konserwacyjnych wymaganych w przypadku wszystkich pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in jest niezbędne, aby warsztaty mogły przekazywać klientom odpowiednie informacje. Zwłaszcza dlatego, że pojazdy elektryczne wymagają zazwyczaj mniej konserwacji niż ich odpowiedniki z silnikami benzynowymi i na olej napędowy.

Podczas gdy wszystkie pojazdy mają nieco inne procedury konserwacji zalecane przez producenta, układy elektryczne wymagają minimalnej, zaplanowanej konserwacji. Samochody elektryczne mają mniej części serwisowych; nie ma na przykład potrzeby wymiany oleju, płynu do przekładni, świec zapłonowych, filtrów czy pasków napędowych. Chociaż pojazdy z silnikami wolnossącymi i pojazdy elektryczne mają takie same układy hamulcowe, w pojazdach elektrycznych są one regenerowane, a zatem ich trwałość jest zazwyczaj dłuższa niż w przypadku pojazdów konwencjonalnych.

Jednakże pojazdy elektryczne mają podobne wymogi w zakresie konserwacji świateł, filtrowania kabiny, układów zawieszenia, opon i wycieraczek. Hybrydy plug-in różnią się nieznacznie, ponieważ mają wspólny silnik benzynowy o takich samych wymaganiach serwisowych jak zwykle.

4. Zrozumienie różnych układów elektrycznych

Tak jak nie ma dwóch takich samych samochodów napędzanych benzyną lub olejem napędowym, tak samo pojazdy elektryczne mają różnice wpływające na sposób ich serwisowania i naprawy.

Weźmy za przykład pojazdy elektryczne plug-in. We wcześniejszych modelach zazwyczaj stosowano system powolnego ładowania. Jednak w nowszych modelach stosuje się zamiast tego systemy szybkiego lub super szybkiego ładowania, co oznacza, że istnieje kilka rodzajów kabli , które są potrzebne do ładowania różnych pojazdów. Rodzaj akumulatora również różni się w zależności od marki i modelu pojazdu elektrycznego, przy którym pracujesz. Zrozumienie różnych modeli w parku samochodowym, ich unikalnej konstrukcji i akcesoriów, pomoże technikom sprawnie i skutecznie serwisować te pojazdy.

Jednym ze sposobów jest dotrzymywanie kroku dostawcom, którzy również są zaangażowani w strategie rozwoju pojazdów elektrycznych przez producentów urządzeń OEM. Przykładowo, DENSO ściśle współpracuje z kilkoma producentami OEM przy produkcji układów chłodzenia oraz nawigacji pojazdów elektrycznych i może przekazać tę wiedzę i doświadczenie naszym zespołom na rynku wtórnym.

Pic 01 1

3. Identyfikacja typowych usterek

Podobnie jak w przypadku pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym, istnieją pewne aspekty konstrukcji pojazdów elektrycznych, w których usterki mogą występować częściej niż w innych – często ze względu na sposób działania danej części w układzie pojazdu. Nierzadko zdarza się na przykład, że akumulator wysokiego napięcia w pojeździe elektrycznym ulega degradacji podczas normalnego zużycia. Wiedza o tym, gdzie i jak sprawdzić akumulator będzie miała decydujące znaczenie dla pomyślnej diagnozy.

Inną częścią, która może wymagać konserwacji, jest układ chłodzenia pojazdów elektrycznych. Odgrywa on kluczową rolę, przeciwdziałając efektom powodowanym przez części obwodu wysokiego napięcia, które wytwarzają dużo ciepła. Podobnie jak w przypadku chłodnic w konwencjonalnych samochodach, układ chłodzenia będzie musiał być regularnie sprawdzany, a czasami opróżniany, aby utrzymać wysoką wydajność.

Wiemy już, że pojazdy hybrydowe są nieco inne ze względu na ich silnik spalinowy, który będzie miał te same usterki, co pojazdy z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Filtry, smary i części dodatkowe będą wymagały częstej wymiany. Kolejną kwestią dla warsztatu jest właściwe zabezpieczenie  układu wysokiego napięcia w pojeździe hybrydowym podczas pracy z silnikiem; nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale również w celu zapobieżenia samoczynnemu uruchomieniu się silnika w trakcie konserwacji, co mogłoby spowodować poważne uszkodzenia części mechanicznych.

2. Nauka właściwych umiejętności

Przed rozpoczęciem pracy z pojazdami elektrycznymi, mechanicy muszą ukończyć akredytowany, profesjonalny kurs szkoleniowy z zakresu pojazdów elektrycznych. W całej Europie dostępne są różne kursy dotyczące obsługi pojazdów elektrycznych, począwszy od podstawowej świadomości i zarządzania zagrożeniami, a skończywszy na naprawie i wymianie układu elektrycznego.

Jest to konieczne z kilku powodów. Po pierwsze: zgodność z prawem. W całej Europie szybko staje się powszechnym wymogiem by pracownicy, przed podjęciem prac elektrycznych pod wysokim napięciem, uzyskiwali odpowiednią certyfikację. Każdy kraj będzie miał swoje własne przepisy i instytucje decyzyjne jeśli chodzi o szkolenia i umiejętności. Koniecznie sprawdź wymagania dla swojego państwa.

Po drugie, o ile łatwo jest założyć, że pojazdy elektryczne nie różnią się zbytnio od ich odpowiedników z silnikami benzynowymi i na olej napędowy, o tyle umiejętności wymagane do bezpiecznej pracy w pojazdach elektrycznych są w rzeczywistości bardzo różne. Niektóre części samochodowe, z którymi nie miałeś wcześniej do czynienia, mogą wymagać specjalistycznych narzędzi i umiejętności do konserwacji i naprawy. Mogą one obejmować izolowane elektrycznie narzędzia i specjalny sprzęt diagnostyczny zgodny z normami europejskimi.

Liczba czynników bezpieczeństwa związanych z pracami przy pojazdach elektrycznych jest tak duża, że nikt nie powinien próbować podejmować się ich bez odbycia odpowiedniego szkolenia.

Pic02

1.  Bezpieczeństwo w każdej chwili

Pojazdy elektryczne stanowią znacznie większe zagrożenie bezpieczeństwa dla mechaników niż pojazdy z silnikiem benzynowym i diesla. Napięcia występujące w pojazdach elektrycznych i hybrydowych są na przykład znacznie wyższe niż w pojazdach z silnikiem wolnossącym. Ponadto, akumulatory w pojazdach elektrycznych często zawierają substancje chemiczne, które mogą być szkodliwe w przypadku ich uwolnienia, a ponieważ przechowują znaczne ilości energii, są podatne na eksplozję, jeśli nie będą prawidłowo obsługiwane.

Dla niezależnych warsztatów ważne jest nie tylko, aby mechanicy posiadali poziom wykształcenia wymagany do kompetentnej pracy z pojazdami elektrycznymi, ale także, aby wiedzieli, jak zapewnić bezpieczeństwo dla układów elektrycznych w warsztacie. Większość pojazdów elektrycznych pozostaje potencjalnym zagrożeniem nawet po ich wyłączeniu. Dzieje się tak dlatego, że statyczny układ pojazdu elektrycznego zatrzymuje ładunki w różnych kondensatorach przez co musi być wyłączany i odłączany od zasilania w odpowiedniej kolejności, z dłuższą przerwą czasową pomiędzy wyłączeniem a kontaktem fizycznym.

Nie tylko w warsztacie należy przestrzegać odpowiednich środków bezpieczeństwa. W warsztatach, które oferują usługi z użyciem podnośnika, przed podniesieniem pojazdu należy koniecznie przenieść klucz zdalnego sterowania pojazdem elektrycznym na odpowiednią odległość i odłączyć akumulator. Dzięki temu unikniemy samoczynnej aktywacji różnych systemów.

Prace przy sprzęcie elektrycznym pod napięciem należy rozważać tylko wtedy, gdy nie ma innej możliwości ich podjęcia, a nawet wtedy – gdy jest to absolutnie konieczne i uznane za bezpieczne. Mechanicy powinni zawsze brać pod uwagę ryzyko związane z pracą przy pojazdach elektrycznych. Obejmuje to ocenę ryzyka dla nich i dla innych oraz ryzyka dla bezpośredniego otoczenia.

Wykorzystywanie możliwości pojazdu elektrycznego

Dla niektórych niezależnych warsztatów pojazdy elektryczne nadal stanowią w dużej mierze niewykorzystaną możliwość; nie są one jednak pozbawione swoich niebezpieczeństw i niuansów. Tylko mechanicy, którzy posiadają odpowiednie przeszkolenie powinni rozważać wykonywanie prac przy pojazdach elektrycznych, i to tylko wtedy, gdy przeprowadzona zostanie właściwa ocena ryzyka.

DENSO kontynuuje ścisłą współpracę z głównymi producentami OEM nad ich strategiami elektryfikacji. Mamy duże doświadczenie w opracowywaniu systemów samochodowych z perspektywy całego pojazdu i dlatego jesteśmy dobrze przygotowani do opracowywania najnowocześniejszych, innowacyjnych i bezpiecznych rozwiązań w zakresie pojazdów elektrycznych. Dzięki wiedzy i doświadczeniu zdobytym w pracy na poziomie producentów OEM mamy dobrą pozycję, by wspierać naszych klientów z rynku wtórnego, którzy chcą korzystać z możliwości, jakie daje elektryfikacja.

Back to overview Powrót do przeglądu