Instalacja i usuwanie usterek

EMS Caution PL

Demontaż i instalacja

1. Spuścić płyn chłodzący silnika, postępując według instrukcji producenta samochodu. Zlokalizować zawór EGR i odłączyć jego złącze i przewód chłodziwa. Wykręcić śrubę(-y) mocującą(-e) i nakrętkę(-i). Następnie wymontować zawór EGR i uszczelkę(-i)

2. Zainstalować nowy zawór EGR z nową uszczelką oraz dotychczasowymi śrubami i nakrętkami montażowymi. Wkręcić śruby i nakrętki zgodnie z momentem obrotowym z instrukcji producenta samochodu. Następnie przyłączyć złącze zaworu EGR i przewód chłodziwa

3. Po zakończeniu instalacji zaworu EGR uzupełnić płyn chłodzący silnika i wykryć jego ewentualne przecieki, postępując według instrukcji producenta samochodu. Następnie wykryć ewentualne przecieki spalin

Specyfikacja momentu obrotowego zalecanego podczas montażu

Nr części DENSO Zalecany moment obrotowy  
DEG-0100 20 Nm
DEG-0101 18 Nm
DEG-0102 24 Nm
DEG-0104 24 Nm
DEG-0105 18 Nm
DEG-0106 18 Nm

Usuwanie usterek

Możliwe usterki

  • Elektronicznie sterowane zawory EGR są stosowane w silnikach z układem EFI (Electronic Fuel Injection, elektroniczny wtrysk paliwa) i powodują zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu w układzie sterowania silnika w przypadku usterki.
  • Najczęstszą przyczyną awarii zaworu EGR jest zatkanie spowodowane przez nagar, w wyniku czego zawór blokuje się lub otwiera i zamyka nieprawidłowo.

 Objawy

  • Wadliwy zawór EGR nie stwarza zagrożenia dla życia, ale może wpłynąć na skrócenie czasu eksploatacji silnika, zwiększyć emisję szkodliwych spalin i spowodować problemy podczas jazdy, takie jak:

> Niestabilne obroty biegu jałowego

> Trudności z rozruchem

> Szarpanie

> Niski komfort jazdy: Nierównomierna praca silnika podczas przyspieszania lub nienormalne stukanie

> Zwiększona emisja: Zwiększona emisja NOx, może pojawić się również zwiększona emisja węglowodorów (HC) w spalinach

Zapobieganie i rozwiązania

Mogą być inne przyczyny nieprawidłowego działania elektronicznie sterowanych zaworów EGR. Jedną z przyczyn może być uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego w czujniku MAF. Dzieje się tak, ponieważ jest to jeden z czujników umożliwiających modułowi ECU ustalenie prawidłowej wielkości recyrkulowanych spalin i regulację zaworu EGR dla precyzyjnego sterowania. Dlatego też, aby uzyskać prawidłową diagnozę, należy zawsze sprawdzić kody usterek DTC dla zaworu EGR i zapoznać się z procedurami testowania w instrukcji producenta samochodu.

Czyszczenie zaworu EGR z nagaru może być traktowane jako tymczasowe rozwiązanie i nie jest zalecane. Całkowite usunięcie zanieczyszczenia jest praktycznie niemożliwe i potencjalnie umożliwia przedostanie się szkodliwych zanieczyszczeń stałych do silnika. Dobrym rozwiązaniem jest więc wymiana zaworu EGR na nowy, który jest skalibrowany w taki sam sposób, jak oryginalny.