Jak działają

Pomiar objętości powietrza przy użyciu czujnika ciśnienia absolutnego (MAP) oparty jest na zasadzie, zgodnie z którą „ciśnienie w kolektorze dolotowym jest prawie proporcjonalne do objętości powietrza dolotowego podczas jednego suwu silnika”.

Czujnik MAP wykrywa ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym za przepustnicą, w celu pośredniego obliczenia objętości powietrza dolotowego w oparciu o zależność pomiędzy ciśnieniem a prędkością obrotową silnika.

Czujnik MAP to kompaktowy czujnik próżniowy z półprzewodnikiem piezoelektrycznym. Ciśnienie jest wykrywane dzięki warstwie krzemu (efekt oporu piezoelektrycznego), którą pokryty jest chip: wartość rezystancji zmienia się ze względu na odkształcenia wywołane zmianą ciśnienia (pojedyńczy kryształ). Czujnik MAP przesyła informacje na temat ciśnienia w kolektorze dolotowym do ECU silnika w postaci sygnałów elektrycznych. Następnie jest obliczana objętość powietrza dolotowego, w celu zapewnienia właściwego stosunku powietrza do paliwa.

W zależności od zastosowania, czujnik MAP może być stosowany w innych celach, takich jak pomiary ciśnienia podnoszenia (przed zaworem dławiącym) lub ciśnienia w kolektorze turbosprężarek w czasie rzeczywistym, i dostarczać informacji z dużą niezawodnością, nawet w przypadku silnego turbodoładowania lub doładowania. Jeśli czujnik MAP posiada zintegrowany czujnik temperatury powietrza, może również wykrywać temperaturę.

How They Work Pl