Poradnik dla początkujących: jak promować swój warsztat w mediach społecznościowych?

09 sierpnia 2021 | Artykuł

Czy cieszący się powodzeniem warsztat z bazą lojalnych klientów musi być promowany w mediach społecznościowych? Czy taka forma promocji nie jest zbyt czasochłonna lub mało skuteczna w zdobywaniu nowych klientów? Jeśli masz podobne wątpliwości, być może nadszedł czas, by podjąć to wyzwanie. Duże marki motoryzacyjne, dostawcy i producenci części wykorzystują media społecznościowe do angażowania swoich klientów – niezależne warsztaty mogą z powodzeniem robić to samo.

Shutterstock 591906140

Media społecznościowe i ich konfiguracja są bezpłatne, co czyni je jednym z najtańszych i najskuteczniejszych sposobów promowania działalności na rynku wtórnym. Kierowcy coraz częściej postrzegają je jako niezbędny element działalności warsztatu, któremu powierzają swoje pojazdy. Media społecznościowe są nie tylko narzędziem budowania marki – służą również do szybkiego i automatycznego spełniania wymagań klientów (takich jak dostarczanie niezbędnych informacji).

W pierwszym artykule z serii poświęconej technologiom cyfrowym zebraliśmy kilka porad, które pomogą warsztatom skutecznie nawiązać kontakt z klientami, a przy tym nie zabiorą zbyt wiele czasu.

Wybór odpowiedniego kanału

Liczba platform społecznościowych stale rośnie (Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat, TikTok, Pinterest – a to tylko te duże). Jeśli zastanawiasz się nad tym, który z kanałów wybrać, zalecamy strategię „jakości nad ilością”. Jeśli masz mało czasu na działania marketingowe, skoncentrowanie się na tworzeniu treści dla jednego kanału jest prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem. Jeśli założyłeś konta na kilku platformach społecznościowych, ale okazuje się, że angażujesz się tylko na jednej lub dwóch, nie bój się usuwać kanałów, które w Twoim przypadku nie działają.

Wybierając swój kanał, ważne jest również, aby zastanowić się, jakiego rodzaju posty chcesz publikować i gdzie możesz nawiązać kontakt z klientami. Koncentrujesz się na obrazach, a nie na szczegółach technicznych? W takim razie prawdopodobnie najlepszy wybór dla Ciebie to Instagram. Chcesz udostępniać informacje biznesowe jak najszerszej grupie? W takim przypadku najlepszą opcją może być fanpage na Facebooku.

Niezależnie od tego, który kanał wybierzesz, upewnij się, że założyłeś konto firmowe lub profesjonalne – a nie konto prywatne – aby uzyskać dostęp do narzędzi i statystyk, których potrzebujesz, aby rozwijać swoją firmę online.

Upewnij się, że Twoje dane są aktualne

Zmorą mediów społecznościowych są brakujące lub nieaktualne informacje. Zapewne doświadczyłeś tego podczas przeglądania stron innych firm – nie pozwól, aby Twój warsztat wpadł w tę samą pułapkę. Musisz pamiętać, by po skonfigurowaniu strony regularnie sprawdzać, czy podstawowe informacje o profilu – adres Twojej strony internetowej, dane kontaktowe, adres firmy, godziny otwarcia, oferowane usługi – są nadal aktualne. Jest to ważne nie tylko dla tych, którzy łączą się z Tobą na tych kanałach, ale także dla osób, które znajdą Cię za pośrednictwem Google, ponieważ te strony również pojawią się w wynikach wyszukiwania.

Upewnij się, że Twoje zdjęcie profilowe zawiera wyraźne i prawidłowo przycięte logo, a dodawane zdjęcia są spójne. Ułatwi to klientom zidentyfikowanie Cię nawet podczas przełączania się między platformami, ponieważ instynktownie rozpoznają Twoją markę wizualną – jest to szczególnie przydatne, jeśli istnieje inna firma o podobnej nazwie jak Twoja. Aby upewnić się, że Twoje logo ma odpowiedni rozmiar dla każdej platformy, zapoznaj się z tym przewodnikiem po rozmiarach obrazów.

Publikuj regularnie

Po skonfigurowaniu kont pora na publikowanie postów! Na początku każdy jest do tego nastawiony entuzjastycznie, ale pamiętaj, że jeśli zaczniesz publikować treści, nie możesz przestać. Jeśli początkowy wzrost aktywności nie będzie trwał dłużej niż kilka tygodni, źle się to odbije na wizerunku Twojej firmy w Internecie. Najlepszą strategią jest wymyślenie jak największej liczby pomysłów na posty, a następnie rozplanowanie ich publikacji za pomocą specjalnego narzędzia, takiego jak np. Hootsuite. O czym pisać? Trzeba stosować metodę prób i błędów. Dobrą taktyką jest publikowanie różnych treści i przyglądanie się statystykom, aby zobaczyć, które posty mają najwięcej polubień, udostępnień i komentarzy. Po pewnym czasie będziesz już intuicyjnie wiedział, co działa, a co nie.

Oto kilka pomysłów na pierwsze posty:

  • Zdjęcia Twoich pracowników w warsztacie – dzięki temu klienci będą mogli zapoznać się z mechanikami, którzy będą pracować przy ich pojazdach.
  • Zdjęcia lub filmy z naprawy / wyzwania, z którego jesteś szczególnie dumny – być może z cytatem od zadowolonego klienta.
  • Posty instruktażowe w rodzaju „Jak….”, które pomagają klientom samodzielnie wykonywać podstawowe zadania serwisowe. To pokaże, że jesteś warsztatem godnym zaufania, który nie boi się dzielić ważnymi informacjami.
  • Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa kierowcy, takie jak kontrola opon i oleju, porady dotyczące jazdy przy złej pogodzie itp.

Shutterstock 722072263

Nawiąż kontakt ze swoimi klientami

Udostępnianie treści to świetny początek, ale wartość biznesową zyskujesz dopiero wtedy, gdy ludzie rzeczywiście się z nimi zapoznają. Gdy Twoje konto będzie już aktywne, zachęć swoich pracowników do udostępnienia strony swoim znajomym, abyś mógł pozyskać obserwujących. Wiele sieci społecznościowych pozwala organizować konkursy, w których obserwujący biorą udział, udostępniając Twoje posty – dlatego warto rozważyć np. przygotowanie kuponu rabatowego jako nagrody, aby zwiększyć zaangażowanie obserwujących.

Inną ważną kwestią jest monitorowanie wiadomości w mediach społecznościowych –będziesz tam odpowiadać na pytania potencjalnych klientów, a nawet przyjmować rezerwacje terminów. Podobnie jak w przypadku każdej innej interakcji z klientem, kluczowa jest szybkość reakcji. Poświęć 10-15 minut dziennie na sprawdzanie swoich kont i upewnienie się, że odpowiedziałeś na wszystkie wiadomości.

Połącz się z partnerami

Nie musisz rozpoczynać działań w mediach społecznościowych zupełnie sam. W końcu media społecznościowe to… społeczność! Szukaj stron o ugruntowanej pozycji na rynku lub w Twojej okolicy, wchodź z nimi w interakcję, udostępniając i komentując posty innych firm i osób, a przy odrobinie szczęścia zaczną się odwzajemniać, pomagając Ci zdobyć więcej obserwujących. Im bardziej autentyczne są twoje interakcje, tym lepiej – nie musisz proponować wymiany biznesowej, możesz po prostu podzielić się radą lub własnym doświadczeniem.

Kolejny dobry pomysł to kontakt z dostawcami, partnerami i producentami w celu sprawdzenia, jakiego wsparcia mogą Ci udzielić. Zespół DENSO pomaga w dostarczaniu przydatnych materiałów, takich jak zdjęcia produktów i informacje branżowe, które możesz udostępniać na swojej stronie. Wystarczy skontaktować się z przedstawicielem DENSO, aby dowiedzieć się więcej o wsparciu, jakie możemy Ci zaoferować.

Back to overview Powrót do przeglądu