Jak zdiagnozować wadliwe świece żarowe w 10 krokach

Świece żarowe podgrzewają mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku, dzięki czemu podczas sprężania łatwo dochodzi do samozapłonu. Są zbudowane tak, aby były trwałe i niezawodne w każdych warunkach. Czasami jednak czynniki zewnętrzne lub usterki innych części mogą prowadzić do problemów ze świecami żarowymi. Ze względu na ich rzadkość można je łatwo przeoczyć lub błędnie zdiagnozować.

Ważne jest, aby regularnie sprawdzać i konserwować świece żarowe i elementy układu zapłonowego, zwłaszcza przed sezonem zimowym. Jeśli zauważyłeś jeden z symptomów wadliwie działających świec żarowych lub zbliżającego się końca ich żywotności, następnym krokiem jest ustalenie, czy konieczna jest wymiana świec. Na szczęście jest to bardzo łatwe i zwykle nie ma nawet potrzeby wyjmowania świecy żarowej z silnika. Wszystko czego potrzebujesz to miernik uniwersalny (multimetr) i poniższe wskazówki.

1: Naucz się obsługi multimetru

Miernik uniwersalny umożliwia przeprowadzanie różnorodnych testów przewodów i urządzeń elektrycznych (stąd jego nazwa „multimetr”: pomiary wielokrotne). Jeśli wiesz, jak działa miernik uniwersalny – doskonale; jeśli nie, oto garść podstawowych informacji:

  • Duże pokrętło pośrodku multimetru służy do regulacji ustawień
  • Przewody pomiarowe dołączone do multimetru służą do testowania napięcia elektrycznego i rezystancji. Przewody są w dwóch kolorach: czarnym (przewód ujemny) i czerwonym (przewód dodatni), i zwykle są zakończone metalowymi zaciskami lub igłami pomiarowymi. Na zdjęciu widać multimetr z igłami.
Multimeter Leads
  • Multimetr może być analogowy lub cyfrowy. Mierniki analogowe są wyposażone we wskaźnik wychyłowy, dzięki czemu mogą na bieżąco pokazywać wahania pomiarów. Multimetry cyfrowe pokazują ostateczną wartość, co oznacza, że mają trudności z pomiarem napięcia, które ciągle się zmienia. Mierniki cyfrowe są jednak ogólnie dokładniejsze niż mierniki analogowe. Mierniki analogowe mogą również podawać wyższe napięcie do cyfrowych mierników obwodu, dlatego należy ich używać ostrożnie.

Na potrzeby tego testu najlepiej jest używać multimetru cyfrowego, który wyświetli dokładny wynik testu. Miernik analogowy pokaże zakres wyników, co utrudni odczyt i wyciągnięcie wniosków. Jeśli używasz miernika analogowego, upewnij się że ma on czułość co najmniej 20 kΩ/V.

Ohmmeter 5699344

2: Ustaw miernik uniwersalny na Ohmy

Chociaż multimetr może wydawać się skomplikowany ze względu na wiele pokręteł i różne wartości, do testu wystarczy użyć tylko jednego ustawienia: Ohm. Ustawienie to jest oznaczone symbolem omega (Ω). Jeśli twój multimetr nie ustawia zakresu testu automatycznie, będziesz mógł dowolnie ustawić maksymalny zakres. Jeśli podczas testu okaże się, że nie otrzymujesz przydatnych odczytów, możesz zmienić zakres.

3: Sprawdź wartość rezystancji swojego multimetru

Połącz ze sobą dwa przewody pomiarowe multimetru, upewniając się, że metalowe zaciski / igły stykają się ze sobą, i zapisz wynik. Jeśli używasz miernika cyfrowego, dokładny odczyt pojawi się na ekranie – możesz użyć funkcji kalibracji multimetru, aby wyregulować odczyt do zera.

4: Sprawdź napięcie akumulatora

Ustaw multimetr w tryb odczytu napięcia stałego. Symbol oznaczający napięcie stałe to „⎓”, dwie linie, jedna ciągła i jedna przerywana. Umieść ujemny przewód pomiarowy na ujemnym zacisku akumulatora samochodowego, a przewód dodatni na zacisku dodatnim. Odczyt powinien być zbliżony do 12,5 V, gdy samochód jest wyłączony. Natomiast gdy samochód jest uruchomiony powinien wynosić ok. 13 V. Jeśli jest inaczej, przed kontynuowaniem testu sprawdź akumulator lub alternator, ponieważ to one mogą być przyczyną problemu, a nie świece żarowe. Świece żarowe działają poprawnie tylko wtedy, gdy są zasilane prawidłowym napięciem.

5: Zlokalizuj świece żarowe

Umiejscowienie świec żarowych w silniku różni się w zależności od marki i modelu danego pojazdu. Zapoznaj się z instrukcją producenta auta, aby ustalić lokalizację świec.

6: Zdejmij zaślepki lub złącza ze świec żarowych

Zwykle na świecach żarowych znajdują się zaślepki. Po ich usunięciu możliwe jest zamocowanie przewodów pomiarowych multimetru na świecy żarowej. Sprawdź złącze i styki pod kątem śladów rdzy, korozji lub poluzowania. Skorzystaj z okazji, aby je wyczyścić. Już samo to może mieć korzystny wpływ.

7: Podłącz ujemny przewód multimetru do punktu uziemienia w silniku

Dwa główne punkty uziemienia można znaleźć, podążając za przewodem prowadzącym od ujemnego zacisku akumulatora do ściany silnika lub podążając za przewodem prowadzącym od alternatora do ściany silnika. Aby znaleźć dokładne umiejscowienie punktów uziemienia, możesz również zapoznać się z instrukcją producenta pojazdu.

Przewody będą przymocowane do śrub. Przymocuj przewód ujemny miernika do jednej z tych śrub, aby uzyskać uziemienie.

8: Podłącz przewód dodatni multimetru do górnej części świecy żarowej

Miernik powinien teraz dać odczyt. W razie potrzeby możesz zmienić zakres na multimetrze.

Social Image Shutterstock 70216909 1080Px

9: Oceń odczyt multimetru

Zapoznaj się z instrukcją, aby określić dopuszczalny zakres rezystancji świec żarowych w testowanym pojeździe – zwykle nie jest to więcej niż 6 Ohm.

Odejmij wartość rezystancji swojego multimetru od wartości rezystancji świecy żarowej. Przykładowo, jeśli rezystancja świecy wynosi 0,9 Ohm, a rezystancja miernika 0,2 Ohm, rzeczywisty odczyt świecy żarowej wynosi 0,7 Ohm. Jeśli wyzerowałeś wcześniej rezystancję multimetru, nie musisz teraz niczego odejmować.

Wszystkie świece żarowe w silniku powinny mieć podobne odczyty. Jedna świeca żarowa o większej rezystancji może wpłynąć na działanie silnika – nawet jeśli wydaje się działać prawidłowo.

10: Wymień świece żarowe

Jeśli co najmniej jedna ze świec żarowych daje nietypowo wysoki odczyt, należy ją wymienić. Sugerujemy jednak, aby wymienić wszystkie świece – nie tylko tę, która wydaje się być wadliwa!

Jeśli wokół świec żarowych widać nagromadzony brud lub osad, należy go najpierw wyczyścić. Niektórzy producenci oferują specjalne narzędzia („rozwiertaki”) do czyszczenia otworów, przez które świece żarowe są montowane w głowicach cylindrów. Narzędzia te usuwają nagar nagromadzony wewnątrz komory spalania lub komory wstępnej, a także czyszczą gwinty, w które wkręcane są świece żarowe.

Świece żarowe DENSO dla rynku wtórnego

A5 Landscape 5Mm Glowplug Rgb

DENSO posiada lata doświadczeń jako światowy lider w produkcji części do silników wysokoprężnych przeznaczonych na pierwszy montaż. Nasz program świec żarowych przeznaczony na rynek wtórny obejmuje świece żarowe z jedną spiralą grzejną, z dwiema spiralami grzejnymi, ceramiczne świece żarowe oraz świece żarowe z szybkim grzaniem wstępnym.

Krótkie czasy grzania wstępnego, wydłużone dogrzewanie, doskonałe pokrycie parku pojazdów i prosty dobór zamienników sprawiają, że świece żarowe DENSO są idealne dla rynku wtórnego.

Więcej informacji o świecach żarowych DENSO można znaleźć tutaj.