TOYOTA GAZOO z tytułem mistrza świata FIA WEC po podwójnym zwycięstwie w Bahrajnie

Sponsorowana przez DENSO Toyota GAZOO Racing #7 TS050 HYBRID, prowadzona przez Mike'a Conwaya, Jose Marię Lopeza i Kamui Kobayashiego zdobyła tytuł mistrza świata w wyścigach długodystansowych FIA WEC 2020. W walce o tytuł wyprzedzili swoich kolegów z drużyny – Brendona Hartleya, Sebastiena Buemiego i Kazukiego Nakajimę. O wszystkim zadecydowały ostatnie zawody sezonu rozegrane w Bahrajnie.
Wec 2019 2020 Rd 224

Zwycięstwo w mistrzostwach będzie szczególnie emocjonującym wydarzeniem dla zespołu z numerem 7 – nie tylko z powodu nietypowego przebiegu sezonu, który rozpoczął się w 2019 roku, a następnie został przedłużony i przełożony przez pandemię COVID-19. Zostanie zapamiętane również ze względu na zaciekłą walkę – w końcowej tabeli liderów oba samochody TOYOTY GAZOO dzieliło zaledwie pięć punktów – oraz fakt, że był to ostatni wyścig Toyoty TS050 HYBRID, która przejdzie do historii jako jeden z najbardziej udanych modeli aut wyścigowych.

Decydujący wyścig

Przed 8-godzinnym wyścigiem w Bahrajnie, który odbył się 14 listopada, czołowe miejsce w rankingu zajmowała ekipa z Toyoty numer 8, która zapewniła sobie prowadzanie zwycięstwem w wyścigu Le Mans. W klasyfikacji generalnej obie drużyny dzieliło jednak tylko siedem punktów – a różnica zmalała do sześciu, gdy Toyota #7 zajęła pole position w Bahrajnie. Biorąc pod uwagę fakt, że pula punktów w ostatnim wyścigu była o 50% większa niż zwykle, wszystko było możliwe.

W praktyce oznaczało to jedno: kto zwycięży w wyścigu, zdobędzie mistrzostwo FIA WEC. Zespół Toyoty #7 wiedział, że musi wykorzystać swoją pozycję i powstrzymać kolegów z konkurencyjnej Toyoty, ale utrzymanie prowadzenia przez osiem godzin to nie lada wyczyn.

Wec 2019 2020 Rd 144 1

Wszystko szło zgodnie z planem aż do półmetka wyścigu, gdy samochód bezpieczeństwa prawie wyzerował 75-sekundową przewagę Toyoty #7. Buemi starał się to wykorzystać w Toyocie z numerem 8, ale po kolejnym pit-stopie spadł z powrotem na drugie miejsce. Wszyscy kierowcy Toyoty #8 ścigali się świetnie, utrzymując auto zaledwie 30 sekund za liderami.

Sytuacja utrzymywała się przez kolejną godzinę, aż pod koniec wyścigu Toyota #7 wyraźnie przyspieszyła i zwiększyła przewagę. Po 263 okrążeniach Kobayashi przekroczył linię mety, mając ponad minutę przewagi nad drugim zespołem. To był praktycznie bezbłędny wyścig, dzięki któremu kierowcy Toyoty #7 zapisali się na zawsze w historii wyścigów.

Nowe zawody i zmiany na horyzoncie

Wec 2019 2020 Rd 206

Ten sezon wyścigów WEC był wyjątkowy, a na horyzoncie widać jeszcze więcej zmian. Toyota TS050 Hybrid przechodzi na emeryturę – podczas czteroletniej kariery w mistrzostwach zwyciężyła 19 razy, w tym trzy razy w Le Mans.

Kategoria LMP1 ewoluuje w nową kategorię LMH. Nowy wyścigowy hipersamochód Toyoty w tej klasie, nazwany GR Super Sport, przechodzi już testy przed debiutem wyścigowym. Kolejny sezon WEC rozpocznie się w marcu 2021 roku. Po wszystkich nieoczekiwanych wydarzeniach sezonu 2020 czeka nas pewnie jeszcze kilka niespodzianek.