Efekt COVID-19 – najczęstsze usterki pojazdów po przerwie w ich użytkowaniu

Po miesiącach przestoju miliony samochodów w całej Europie znów zaczęły być użytkowane bardziej regularnie. W związku z tym warsztaty powinny zaopatrzyć się w odpowiednie części, aby móc szybko reagować na pojawiające się problemy.
Alternative Lay Out Landscape 5Mm Hybridwiperblade Rgb

W całej Europie powoli poluzowywane są obostrzenia, a pojazdy znów są w ruchu. Dane dostarczone przez TomTom pokazują, że intensywność ruchu wzrosła na całym świecie. Przykładem może być Londyn, gdzie w szczytowym momencie obostrzeń korki zmniejszyły się o 76% w porównaniu do ubiegłego roku, ale już na początku sierpnia było to zaledwie 24%. W międzyczasie wznowiono też wymagania dotyczące testowania i certyfikacji pojazdów, które w niektórych krajach, np. w Wielkiej Brytanii, zostały tymczasowo zawieszone na czas pandemii. Oznacza to, że warsztaty i hurtownie powinny przygotować się na wzrost popytu na części – przy czym trzeba pamiętać, że popyt ten może być różny w zależności od danego obszaru. W ciągu najbliższych kilku tygodni niektóre części i usługi serwisowe będą znacznie bardziej potrzebne niż inne.

Niektóre części są bardziej narażone na awarie i usterki, gdy samochód nie jest używany przez dłuższy czas. Warsztaty mogą przygotować się do pracy, zaopatrując się w kluczowe części i powiadamiając klientów o poniższych problemach. W ten sposób mogą wygenerować nowe przychody i ochronić właścicieli pojazdów przed kosztownymi naprawami.

Nieszczelny układ klimatyzacji

Aircon

Awaria układu klimatyzacji w dobie pandemii - gdy jakość wentylacji jest uważana za tak ważną dla zdrowia - może być poważnym problemem dla kierowców. Nieużywane układy klimatyzacji są pozbawione smarowania, co może powodować wysychanie uszczelek.

W wielu przypadkach samo włączenie klimatyzacji podczas jazdy wystarczy, aby uniknąć poważnych problemów. Warsztaty powinny jednak upewnić się, że są zaopatrzone w węże, czujniki, sprężarki i skraplacze do układów klimatyzacji.

Nie zapomnij: DENSO organizuje tego lata serię szkoleń internetowych na temat serwisowania układów klimatyzacji. Sprawdź nasz kalendarz szkoleń, aby zapisać się na najbliższe szkolenie.

Uszkodzone wycieraczki

Wiper Blade

Ponieważ zaleca się wymianę piór wycieraczek co około 12 miesięcy, po zniesieniu obowiązujących w całej Europie blokad wiele pojazdów będzie wymagać tej usługi.

Starzejące się wycieraczki nie przywierają prawidłowo do przedniej szyby i nie wycierają jej skutecznie. Najbardziej oczywistym objawem jest piszczenie wycieraczek podczas pracy. Klienci mogą ten fakt traktować jako irytujący szczegół, ale niewłaściwa praca wycieraczek to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, gdy pogorszy się widoczność. Za najlepszą praktykę uważa się oferowanie wymiany wycieraczek po zauważeniu pierwszych oznakach zużycia. Wszystkie wycieraczki DENSO wykorzystują zaawansowaną technologię wycierania zgodną ze specyfikacją OE, która zapewnia doskonałą widoczność, bez smug. Wycieraczki DENSO wykonane są z wytrzymałych materiałów i zapewniają długą żywotność.

Niewystarczające naładowanie akumulatora

Alternator

Rozładowane akumulatory to najbardziej znany problem występujący w nieużywanych pojazdach. Mimo to nadal zaskakuje on właścicieli, ponieważ popularne są błędne przekonania dotyczące działania alternatorów i najlepszego sposobu ładowania akumulatora samochodowego.

Gdy silnik jest włączony, alternator potrzebuje czasu, aby wystarczająco naładować akumulator. Jeśli samochód pokonuje wyłącznie krótkie trasy, alternator prawdopodobnie nie zdąży tego zrobić. Oznacza to, że po wprowadzeniu obostrzeń, gdy wiele pojazdów było używanych tylko do niezbędnych podróży, problem może pojawić się szybciej. Kierowcom należy doradzić dłuższą pracę silników – zwłaszcza jeśli mają starsze lub słabsze akumulatory.

Lepszym rozwiązaniem jest uruchomienie silnika i pozostawienie go na biegu jałowym przez ponad 20 minut. Najlepszym wyjściem jest po prostu wymiana akumulatora na nowy.

Awaria świec zapłonowych

Spark Plugs

Pracujący na biegu jałowym silnik to także jeden z najlepszych momentów na wykrycie problemów ze świecami zapłonowymi. Jeśli silnik pracuje nierówno, może to oznaczać, że proces spalania przebiega nieprawidłowo z powodu awarii świec zapłonowych.

Oczywiście istnieje wiele innych objawów, takich jak wypadanie zapłonu, większe zużycie paliwa i słabe przyspieszenie. Wszystkie te sygnały mogą wskazywać, że wymagana jest wymiana świec zapłonowych.

Degradacja paliwa i oleju

Fuel And Oil

Paliwo pozostawione na długo w zbiorniku utlenia się, a jego jakość spada. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do uszkodzenia silnika na skutek nagromadzenia się zanieczyszczeń.

Jeśli w zbiorniku znajduje się mała ilość starego paliwa, problem może być niewielki. Jednak kierowcom, którzy pozostawili auto na trzy miesiące ze zbiornikiem napełnionym ponad połowę, należy zalecić spuszczenie paliwa przed ponownym tankowaniem.

Benzyna jest bardziej podatna na utlenianie niż olej napędowy. Kierowców samochodów z silnikiem Diesla należy jednak nakłonić do sprawdzenia filtra cząstek stałych (DPF), ponieważ mógł się on łatwo zatkać.

W międzyczasie należy również sprawdzić poziom oleju w silniku, ponieważ podczas pandemii mógł on spłynąć do miski olejowej. W silnikach, które nie mają odpowiedniego poziomu oleju, mogą wystąpić problemy z zapłonem, a w konsekwencji może dojść do uszkodzenia korbowodów, pierścieni tłokowych i cylindrów. Ponadto w silnikach z niskim poziomem oleju może również wystąpić ogólny spadek wydajności. Oferowanie szybkiej kontroli oleju w ramach rutynowego przeglądu może ustrzec kierowców przed potencjalną awarią.

Inne usterki

Istnieje również wiele innych drobnych problemów, z którymi właściciele aut mogą się zetknąć podczas pierwszej jazdy po poluzowaniu obostrzeń. Warto zaoferować klientom kompleksową usługę, w ramach której warsztat zajmie się także nimi.

  • Większość kierowców jest przyzwyczajona do okresowego sprawdzania ciśnienia w oponach. Jest to konieczne przed pierwszym uruchomieniem samochodu po dłuższej przerwie, ponieważ niewielkie przebicia mogą skutkować powolnym schodzeniem powietrza, trwającym kilka tygodni. Należy również sprawdzić ściany opon pod kątem pęknięć.
  • Zanim samochód zostanie użyty po raz pierwszy od miesięcy, ważne jest sprawdzenie, czy prawidłowo działają hamulce. Tarcze hamulcowe mogły w międzyczasie pokryć się rdzą, zwłaszcza w krajach o bardziej wilgotnym klimacie. Piszczące hamulce mogą być pierwszym sygnałem potencjalnego problemu.
  • Jednym z najbardziej zauważalnych problemów dla klientów jest czystość. Wiele samochodów będzie brudnych, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kabiny, co daje warsztatom szansę na sprzedaż dodatkowych produktów i usług. Należy pamiętać, że klienci będą się również martwić o higienę – rozważ uzupełnienie swojej oferty o bezpieczny serwis. Część warsztatów zaczęła stosować antybakteryjne ściereczki do czyszczenia pojazdów po wykonaniu prac serwisowych; to rozwiązanie staje się coraz bardziej powszechne w całej Europie.