Sondy lambda DENSO - wszystko, co musisz wiedzieć o inteligentnej konsolidacji

18 maja 2020 | Artykuł

Europejski rynek wtórny zawsze bardzo szybko się rozwijał, aby zachować konkurencyjność w otoczeniu biznesowym napędzanym szybko zmieniającymi się technologiami. Warsztaty codziennie udowadniają, że posiadają ciągle rosnącą wiedzą diagnostyczną i potrafią przeprowadzać naprawy przy użyciu odpowiednich narzędzi i metod. Aby zaoferować swoim klientom pełen zakres usług, potrzebują jednak dostępu do odpowiednich części.

Dzięki ciągłemu rozwojowi producentów części, hurtownicy mają tendencję do magazynowania mniejszej, ale równie szerokiej gamy części, co pozwala im zaspokoić potrzeby klientów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ogólnych.

Wyzwaniem dla tych hurtowników jest ustalenie, w jakim stopniu mogą zmniejszyć stany magazynowe bez narażania swojej oferty dla warsztatów, unikając przypadkowych problemów z dopasowaniem i skutecznością.

Inteligentna konsolidacja ma miejsce wtedy, gdy produkty z danego zakresu są ze sobą wystarczająco połączone, by skorzystały na tym hurtownie i warsztaty, ale nie na tyle, by pojawiły się problemy.

Sondy lambda: zoptymalizowana oferta

Spójrzmy na jeden z komponentów, który jest już objęty inteligentną konsolidacją: sondę lambda. Niektórzy producenci zidentyfikowali te części jako cel konsolidacji asortymentu – ze względu na różne długości przewodów i rodzaje dopasowania łatwo zrozumieć, dlaczego tak się stało.

Sondy lambda są jednak kluczowym elementem optymalizującym osiągi silnika i redukującym emisję spalin – muszą działać w ściśle określonych parametrach, więc nie można tu iść na kompromis.

Wyobraź sobie grupę 10 różnych czujników OE, z których wszystkie mają identyczny element pomiarowy, wtyczkę i układ pinów. Jedyna różnica to długość przewodów. W takim przypadku DENSO stosuje tylko trzy zoptymalizowane długości przewodów, co znacznie poprawia efektywność magazynową i wciąż umożliwia obsługę wszystkich powiązanych pojazdów.

W rezultacie warsztaty mogą zapewnić maksymalne pokrycie zastosowań dla pojazdu bez konieczności kupowania wygórowanej ilości towaru. Mniejsza liczba części w warsztacie ułatwia życie mechanikom, a odpowiednie części zapewniają sprawne i bezbłędne dopasowanie.

Kiedy oszczędność się nie opłaca?

Konsolidacja Sond Lambda

Czy jest możliwe, by posunąć się dalej i zastosować tylko jeden przewód? Teoretycznie tak - niektórzy producenci rzeczywiście tak zrobili. Jeśli jednak zbyt mocno skonsolidujemy zakres produktów, to ograniczenia zaczną przeważać nad korzyściami.

W przykładzie powyżej przewód jest w wielu przypadkach zbyt długi i należy go zabezpieczyć podczas użytkowania samochodu (na przykład za pomocą opasek zaciskowych). Przy wysokich temperaturach, szybko poruszających się częściach i silnych wibracjach mocowanie wiązki przewodów staje się kwestią bezpieczeństwa i niezawodności. DENSO nie idzie na takie kompromisy. Zasadniczo DENSO nie dopuszcza, aby przewód przekraczał 35% długości (w zależności od faktycznej długości przewodu). Inni producenci na rynku wtórnym nie stosują takiego limitu, a nawet pozwalają na przewody dłuższe niż 100% (122% w powyższym przykładzie).

Nadmierna konsolidacja może również wydłużyć czas montażu podczas podłączania sondy do samochodu. Czujniki niektórych producentów, nawet jeśli są już wyposażone w złącze OEM, wymagają wymiany przeciwzłącza w wiązce przewodów samochodu. Wymaga to zarówno zastosowania określonego narzędzia (do wyjęcia zacisków przewodów z obudowy złącza), jak i konkretnej wiedzy na temat prawidłowej kolejności przewodów, kierunku zacisków i metody blokowania. Jeśli proces nie przebiegnie bezproblemowo, czas wymiany może szybko wzrosnąć do nawet godziny - to "ukryty" koszt nadmiernej konsolidacji. W przeciwieństwie do opisywanego przykładu, DENSO stosuje złącza od dostawcy OE, co umożliwia dopasowanie do maksymalnej liczby modeli samochodów bez konieczności wymiany przeciwzłącza, co oznacza oszczędność czasu dla warsztatu.

Uniwersalne sondy lambda są najbardziej ekstremalnym przykładem konsolidacji. Tego typu czujniki zawsze będą wymagały dodatkowego czasu przygotowania – konieczne jest przycięcie przewodów na odpowiednią długość i połączenie ich z oryginalnym przewodem i złączem. Przy prawidłowym wykonaniu (używając odpowiednich narzędzi, materiałów i metod) daje to świetny wynik. Proces jest jednak na tyle skomplikowany, że mniej doświadczony mechanik może popełnić błąd – na przykład nieprawidłowo łącząc jeden z czterech przewodów lub używając niewłaściwej metody łączenia (lutowanie zamiast zaciskania mechanicznego), niewłaściwego sprzętu lub niewystarczającego uszczelnienia. Jeśli wystąpi którykolwiek z powyższych problemów, oczywiste jest, że sonda nie będzie działała poprawnie, co będzie zauważalne w zakresie właściwości jezdnych samochodu i zużycia paliwa.

Podejmując decyzję o zakupie, warsztaty powinny wziąć pod uwagę nie tylko koszty zakupu części, ale również koszty czasu montażu i usuwania ewentualnych błędów, które wystąpiły podczas instalacji.

Wybierz inteligentną konsolidację

Linia sond lambda DENSO jest zoptymalizowana pod kątem inteligentnej konsolidacji: maksymalizuje korzyści dla hurtowni i mechaników bez negatywnych skutków. Czujniki spełniają rygorystyczne normy jakości, a segmentacja asortymentu zapewnia maksymalne możliwe korzyści, obliczane w całym cyklu życia produktu od zakupu do montażu, jednocześnie maksymalizując niezawodność pojazdu.

Back to overview Powrót do przeglądu