DENSO liderem zmian ukierunkowanych na pojazdy hybrydowe

Rosnąca popularność pojazdów hybrydowych i elektrycznych zmusiła producentów części do zmiany istniejących technologii oraz opracowania zupełnie nowych, tak aby mogli zaoferować najbardziej innowacyjne, wydajne i niezawodne części do tych typów silników. Wychodząc naprzeciw tym zmianom, DENSO dokonało rewolucyjnego postępu w zakresie części elektrycznych, kompresorów i czujników.

Branża motoryzacyjna odnotowuje coraz silniejszą tendencję do elektryfikacji pojazdów, a liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych na świecie przekroczyła w ubiegłym roku 3 miliony. Przewiduje się, że wraz powstawaniem kolejnych inicjatyw mających na celu zwiększenie wykorzystania rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności, liczba ta będzie gwałtownie rosnąć. Producenci aut muszą zatem skupić się na myśleniu perspektywicznym – ta potrzeba nigdy nie była większa.

Electrification Vision

DENSO jest zaangażowane w rozwój technologiczny i stoi na czele innowacji hybrydowych od momentu, kiedy rozpoczęła się elektryfikacja pojazdów. Coraz bardziej zróżnicowany katalog części oraz długa lista innowacyjnych, pierwszych na świecie technologii DENSO są świadectwem postępowego podejścia firmy.

W 2005 roku DENSO opracowało e-kompresor ze zintegrowanym inwerterem do samochodów hybrydowych. Od tego czasu firma wprowadziła kilka innych przełomowych rozwiązań, które przyczyniły się do szybkiego wzrostu popularności części elektrycznych. Zintegrowany hybrydowy komputer sterujący, jednostka monitorująca akumulator, przetwornica DC-DC, ulepszony system chłodzenia akumulatora i jednostka sterująca mocą (PCU) są dowodem innowacyjnej postawy DENSO w dziedzinie elektryfikacji.

DENSO jest pionierem nie tylko w zakresie popularyzacji silników hybrydowych, ale również odpowiada za ciągłe ulepszanie i ewolucję części do hybrydowych układów napędowych.

Ewolucja części elektrycznych

Jako zamiennik dla standardowych rozruszników i alternatorów, DENSO opracowało stojan-generator (MG) do stosowania w pojazdach hybrydowych. Generator MG pełni kilka funkcji, m.in. odpowiada za uruchamianie i wspomaganie silnika, wytwarzanie energii elektrycznej i napędzanie osi.

Hybrid Motor Generator Mg Stator

W ramach programu rozruszników i alternatorów wprowadzono już szereg znaczących zmian. Opierając się na doświadczeniu zdobytym podczas tworzenia alternatora typu SC, DENSO opracowało całkowicie nowy stojan MG dla Toyoty Prius, który jest mniejszy i lżejszy o ponad 20% od poprzedniej generacji i zapewnia największą na świecie oszczędność paliwa rzędu 40 km/l.

Stworzenie sprężarki elektrycznej

DENSO stworzyło pierwszą na świecie, masowo produkowaną sprężarkę elektryczną ze zintegrowanym falownikiem i silnikiem elektrycznym.

Electric Compressor

Konwencjonalne sprężarki są napędzane przez silnik pojazdu, dlatego nie nadają się do użytku w autach hybrydowych. E-sprężarka DENSO jest napędzana przez wewnętrzny silnik elektryczny, dzięki czemu można ją stosować w silnikach hybrydowych; poprawia ona także wydajność paliwową.

W przypadku hybrydowego układu napędowego, dzięki mocy dostarczanej przez silnik wewnętrzny e-sprężarki możliwe jest uruchomienie klimatyzacji zarówno wtedy, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, jak i wtedy, gdy jest wyłączony. Stanowi to znaczącą przewagę nad tradycyjnie napędzanymi pojazdami, ponieważ pozwala utrzymać komfortową temperaturę w kabinie przy jednoczesnym oszczędzaniu paliwa.

Nowa technologia czujników do komponentów elektrycznych

W pojazdach hybrydowych silnik benzynowy – będący częścią układu napędowego – jest monitorowany przez standardowe czujniki systemu sterowania silnikiem (EMS). Części elektryczne pracujące pod wysokim napięciem (HV) posiadają jednak inne, specyficzne dla tych zastosowań czujniki. Stworzenie tego typu czujników jest bezpośrednim wynikiem trendu elektryfikacji pojazdów i wzrostu liczby aut z napędem alternatywnym.

Czujniki elektryczne/hybrydowe obejmują:

  • Czujnik prądu akumulatora: wykrywa przepływ prądu i monitoruje stan naładowania głównego akumulatora HV (SOC)
  • Czujnik kąta obrotu (resolwer): Niezbędny czujnik do optymalnego sterowania MG
  • Systemowy przekaźnik główny (SMR): przekaźnik wysokiego napięcia odpowiedzialny za bezpieczeństwo i ochronę głównego źródła zasilania systemu hybrydowego – akumulatora HV

Postęp technologiczny dokonany przez DENSO pomógł ukształtować obecne oblicze pojazdów hybrydowych. Wraz z utrzymującą się tendencją do elektryfikacji pojazdów, pionierskie części DENSO będą ewoluowały w nowe sfery technologii i zrównoważonego rozwoju.

Więcej informacji o innowacyjnych częściach DENSO do pojazdów hybrydowych można znaleźć tutaj. Dowiedz się więcej o pierwszych na świecie, innowacyjnych rozwiązaniach DENSO, klikając tutaj.