DENSO producentem kluczowego elementu do innowacyjnego, 3-cylindrowego silnika Volvo „Drive E”

Nieustanne zaangażowanie DENSO w rozwój części umożliwia producentom samochodów – takim jak Volvo – wprowadzanie na rynek zaawansowanych, najnowocześniejszych rozwiązań. Niedawno DENSO zostało dostawcą sond lambda typu A/F do nowego, 3-cylindrowego silnika „Drive E” Volvo.
Lambda Sensor Packs

Pionierska koncepcja

Starając się nadać silnikowi optymalny kształt, Volvo postanowiło stworzyć nową architekturę silnika do swojej szerokiej gamy pojazdów – zadanie, z którym swego czasu mierzyło się kilku innych producentów aut. Aby osiągnąć swój cel, musieli opracować na tyle elastyczny projekt silnika, by pasował on zarówno do dużych, jak i małych pojazdów napędzanych benzyną lub olejem napędowym oraz spełniał wymogi dotyczące emisji.

Volvo, znając reputację DENSO jako producenta najwyższej jakości innowacyjnych części samochodowych, wybrało japoński koncern jako dostawcę sond lambda typu A/F (powietrze / paliwo). Dzięki niezwykłej dokładności i wytrzymałej konstrukcji, sondy lambda DENSO zapewniają długą żywotność, najwyższą jakość i wydajność.

Sonda A/F DENSO pomaga również wykryć wypadanie zapłonu, szybko wyczuwając jakiekolwiek nieregularności w danym cylindrze i przesyłając te dane do ECU silnika. Ponadto czujnik umożliwia silnikowi osiągnięcie „trybu zamkniętej pętli” w ciągu 7 sekund od uruchomienia silnika, co przekłada się na mniejsze emisje i pomaga Volvo spełnić różne standardy emisji obowiązujące na całym świecie.

Technologia sond lambda DENSO

DENSO rozpoczęło produkcję sond lambda w 1977 r. – od tego czasu setki milionów sond lambda DENSO spełniło swoje zadanie, mierząc zawartość tlenu w spalinach i uczyniło firmę jednym z wiodących dostawców czujników tlenu na świecie. DENSO produkuje następujące rodzaje sond lambda:

  • Sondy cyrkonowe – kubkowe i planarne
  • Sondy typu A/F (z charakterystyką liniową), kubkowe i planarne
  • Sondy tytanowe

W 1996 r. DENSO wprowadziło na rynek sondy lambda wykorzystujące technologię A/F, które zapewniają liniowy sygnał wyjściowy. Dzięki tej sondzie ECU silnika w ciągu milisekund otrzymuje informację, w jakim stopniu stosunek powietrze/paliwo (A/F) odbiega od współczynnika lambda równego 1,00 i może natychmiast określić wielkość korekty dawki wtrysku. Proces ten odbywa się na bardzo szerokim zakresie mieszanek paliwowo-powietrznych, umożliwiając ECU silnika kompensację w najbardziej efektywny sposób.

Drugą generacją sond lambda typu A/F były sondy planarne, które DENSO wprowadziło w 2000 roku. Istnieje wiele odmian i generacji tego czujnika. We wszystkich wersjach posiada on zintegrowaną grzałkę i element wykrywający, co zapewnia krótszy czas reakcji, szybszą gotowość do pracy i dodatkowe informacje wykorzystywane w diagnostyce silnika (takie jak wykrywanie wypadania zapłonu).

Cut AF Sensor2

Dążąc do doskonałości

“Byliśmy podekscytowani, gdy Volvo wybrało DENSO jako jedynego dostawcę sond lambda do swojej nowej gamy silników” – mówi Ebbo Ruiter, application engineer w DENSO. „To partnerstwo jest tylko jednym z przykładów tego, jak nasze inwestycje w badania i rozwój przekładają się na rewolucyjne rozwiązania”.

Dowiedz się więcej

Więcej informacji na temat sond lambda DENSO można znaleźć tutaj, w e-katalogu DENSO, TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.