Rozszerzenie programu rozruszników DENSO

DENSO rozszerzyło program rozruszników o 21 nowych numerów katalogowych jakości OE. Szczególny nacisk położono na europejskie modele samochodów wyposażone w układ start-stop.

Nowe części zapewniają 1178 dodatkowych zastosowań, które zastępują 88 unikalnych numerów OE. Szczególny nacisk położono na europejskie modele samochodów wyposażone w układ start-stop. W pojazdach Jaguar Land Rover (JLR) z zaawansowanym, inteligentnym układem start-stop JLR, który zmniejsza zużycie paliwa średnio o 5 do 7 procent, montowany jest rozrusznik TS DENSO z podwójną cewką, z dedykowanym pomocniczym akumulatorem do natychmiastowego ponownego uruchomienia silnika. Rozszerzenie zwiększa zakres pokrycia zastosowań dla większości rozruszników JLR dostępnych na rynku, zaczynając od pojazdów wyprodukowanych w 1996 r.

Dla pojazdów grupy VW wyposażonych w układ start-stop DENSO wprowadziło wysokiej trwałości rozruszniki z zaawansowanym zazębieniem (AE), które są wyposażone m.in. w elektryczne szczotki o długiej żywotności i unikalny mechanizm sprężyny zębnika.

Wprowadzono również kilka standardowych rozruszników, w tym odporny na wysokie temperatury rozrusznik zaprojektowany do silnika MERCEDES OM651. Program rozruszników i alternatorów DENSO składa się obecnie z 392 numerów części (252 alternatorów i 140 rozruszników) i zapewnia 6276 zastosowań (3232 dla alternatorów i 3044 dla rozruszników).

Nowe części są dostępne od kwietnia 2018 r.

20180416_S4_Starter Image

Technologia układów start-stop

Jako największy na świecie producent urządzeń obrotowych, DENSO rozwija technologię start-stop od lat 80. XX wieku, będąc czołowym ekspertem w dziedzinie zaawansowanych rozruszników dla układów start-stop.

DENSO wie, jak bezproblemowo zintegrować komponenty układu start-stop w danym pojeździe i oferuje doskonałą pomoc techniczną, która jest owocem dziesięcioleci doświadczeń związanych z montażem i integracją tych części. DENSO może również zapewnić klientom OE i AM różne rozwiązania technologiczne w układach start-stop, w zależności od ich specyficznych potrzeb i wymagań.

Rozrusznik AE

Rozrusznik z zaawansowanym zazębieniem (Advanced Engagement - AE) działa w taki sam sposób jak typowy rozrusznik planetarny, ale charakteryzuje się nawet piętnastokrotnie wyższą trwałością. Jako rozwiązanie do układów start-stop bazujące na silniku, rozrusznik AE jest produktem najłatwiejszym w integracji z silnikiem i nie wymaga żadnych specjalnych urządzeń sterujących, oprogramowania, czy modyfikacji silnika. W każdej chwili po kompletnym zatrzymaniu silnika można włączyć rozrusznik w celu jego ponownego uruchomienia.

Rozwiązania technologiczne

  • Dwuwarstwowe elektryczne szczotki o długiej żywotności
  • Oddzielono zębnik od sprzęgła i dodano sprężynę zębnika pomiędzy zębnikiem a sprzęgłem
  • Zazębienie jest zakończone przed rozpoczęciem obrotów silnika poprzez ściśnięcie sprężyny i wypustu spiralnego

Rozrusznik TS z podwójną cewką

Rozrusznik TS z podwójną cewką wykorzystuje opatentowaną technologię umożliwiającą kierowcy „zmianę decyzji" posiada wszystkie cechy rozrusznika AE. Rozrusznik TS to idealne rozwiązanie do pojazdów z zaawansowanym układem start-stop wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów oraz mikro-hybrydowe układy do odzyskiwania energii.

Technologia rozruszników TS umożliwiająca "zmianę decyzji"

Czasy ponownego uruchomienia silnika są niezwykle istotne w przypadku silników wyposażonych w systemy startstop. Do uruchamiania silnika po odcięciu zasilania w paliwo i przed całkowitym zatrzymaniem silnika potrzebny jest unikalny układ rozruchowy. DENSO opracowało dwa różne rozruszniki: rozrusznik PE oraz rozrusznik TS, które są w stanie uruchomić ponownie silnik przed jego całkowitym zatrzymaniem. Oznacza to, że rozrusznik nie musi czekać do momentu całkowitego zatrzymania się silnika na biegu jałowym, tak jak ma to miejsce w przypadku rozrusznika AE. Rozrusznik taki umożliwia kierowcy “zmianę decyzji" i uruchomienie silnika bez zauważalnej zwłoki. Rozruszniki TS DENSO, w połączeniu z wysokowydajnym alternatorem i akumulatorem, a także układem odzysku energii hamowania, są w stanie poprawić zużycie paliwa pojazdu o ponad 7 procent.

Rozrusznik, zaprojektowany specjalnie do układów start-stop, wykorzystuje pierwszy na świecie mechanizm do osobnego sterowania przesunięciem w przód zębnika i obrotami silnika. Technologia ta pozwala na szybkie ponowne uruchomienie silnika (o 1,5 sekundy szybciej), nawet gdy silnik wciąż się obraca.

Przykładowe zastosowania nowych numerów katalogowych znajdują się w poniższej tabeli

Nr części DENSOProducentZastosowaniaRok produkcjiNumery ref. OE
DSN1383JLRXF / XJ / XK2008 > 2015

8W83-11001-BB /-BC /-BD /
C2D27864 / C2D3536 / C2P26075

DSN1415 **JLRDiscovery IV / Range Rover IV / Range Rover Sport2012 >

DPLA-11001-AC /-AD / LR041976
/ LR080307

DSN1416 *JLRDiscovery V / Range Rover IV / Range Rover Sport2015 >

FPLA-11001-AA /-AB / LR061893
/ LR079918

DSN1417 *JLRDiscovery V / Range Rover IV / Range Rover Sport2015 >

FPLA-11001-BA /-BB / LR061894
/ LR080292

DSN1418 **JLRDiscovery IV / Range Rover IV / Range Rover Sport2009 >

CPLA-11001-BD /-BE /-BF /
LR034027 / LR080305

DSN1422 *JLRDiscovery Sport / Range Rover Evoque2014 >

GJ32-11001-BC /-BD /-BE /
LR070687 / LR084460

DSN1423 **JLRDiscovery Sport / Range Rover Evoque2014 >

GJ32-11001-AC /-AD /-AE /
LR070686 / LR085507

DSN1424 *JLRF-Pace / XE / XF2015 >GX73-11001-BC /-BD / T2H2229
DSN1425 **JLRF-Pace / XE / XF2015 >GX73-11001-AC /-AD / T2H1941
DSN1445Mercedes-BenzV-Class / Vito (W447)2014 >A 651 906 45 00
DSN1453 *Opel / VauxhallAntara / Cascada / Insignia (A) & (B) / Zafira Tourer C2014 >

55579119 / 95520368 / 1202382
/ 1202531

DSN1460 *VW GroupA3 (8P) / Golf VI & VII / Passat (362, 365) / Tiguan (5N) / Transporter V & VI2008 >

02E 911 024 J /-022 C /-023 Q
/-023 T /-024 C /-024 H

DSN1461 *VW GroupA3 (8P) / Golf VI & VII / Passat (362, 365) / Passat (3C) / Tiguan (5N)2008 >

02M 911 024 B /-021 E /-021 P
/-024 C /-024 F /-024 G /-024 S

DSN1462 *VW GroupCaddy III (2K, 2C) / Golf VI & VII / Polo (6R, 6C) / Transporter V & VI2009 >

02Z 911 024 B /-021 C /-021 K
/-023 S /-024 A /-024 H /-024 L

DSN1463 *VW GroupCaddy III (2K, 2C) / Golf VI & VII / Leon (1P) / Octavia III (5E) / Touran (1T3)2009 >

0AM 911 023 J /-021 B /-021 E
/-023 G /-023 H /-023 M

DSN1464 *VW GroupA3 (8V) / Golf VI & VII / Leon (5F) / Octavia III (5E) / Tiguan (5N)2010 >

02E 911 024 D /-023 M /-024 B
/-024 M /-024 P

DSN1465 *VW GroupGolf Plus / Golf VI & VII / Octavia III (5E) / Polo (6R, 6C) / Yeti (5L)2009 >0AM 911 024 A /-023 N /-023 R
DSN1466 *VW GroupGolf Sportsvan / Golf VI & VII / Leon (5F) / Passat (3G) / Yeti (5L)2009 >02Z 911 024
DSN1467 *VW GroupCaddy III (2K, 2C) / Golf Plus / Golf VI & VII / Octavia III (5E)2009 >0AH 911 023 G /-023 F /-023 J
DSN1468 *VW GroupUP! / MII / Citigo / Golf VII / Polo (6R, 6C) / Tiguan (5N)2011 >02M 911 024 J /-021 G /-024 Q
DSN1476BMW / ROLLS-ROYCE7 (F01, F02, F03, F04) / Dawn / Ghost / Wraith2008 >7566337 / 7579152

* Zastosowanie w układzie start-stop – rozrusznik AE
** Zastosowanie w układzie start-stop – rozrusznik TS

Dowiedz się więcej:

Więcej informacji o rozrusznikach i alternatorach DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.pl, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.