Układ wtrysku paliwa

Układ wtrysku paliwa znajduje się w samym sercu silnika wysokoprężnego. Spręża i wtryskuje paliwo, które zostaje zmieszane ze sprężonym powietrzem w komorze spalania w celu uzyskania optymalnego spalania.

Układ wtrysku paliwa to:

> pompa wtryskowa – zapewnia wysokie ciśnienie paliwa
> przewód paliwa wysokiego ciśnienia  przesyła paliwo do iglicy rozpylacza
> iglica rozpylacza  wtryskuje paliwo do cylindra
> pompa zasilająca – zasysa paliwo ze zbiornika paliwa
> filtr paliwa  filtruje paliwo

Niektóre typy zbiorników paliwa są wyposażone w osadnik wody, którego zadaniem jest oddzielenie wody od paliwa.

Funkcje układu

Układ wtrysku paliwa ma cztery główne funkcje:

Podawanie paliwa

Elementy pompy, takie jak cylinder i tłok, wbudowane są w korpus pompy wtryskowej. Paliwo jest sprężane do wysokiego ciśnienia, gdy krzywka podnosi tłok, a następnie jest przesyłane do wtryskiwacza.

Regulacja ilości paliwa

W silnikach wysokoprężnych pobór powietrza jest prawie stały, niezależnie od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Jeśli wielkość wtrysku zostanie zmieniona wraz z prędkością obrotową silnika, a czas wtrysku będzie stały, zmieni się moc wyjściowa i zużycie paliwa. Ponieważ moc silnika jest prawie proporcjonalna do ilości wtrysku, jest to regulowane za pomocą pedału przyspieszenia.

Regulacja czasu wtrysku

Opóźnienie zapłonu to okres czasu pomiędzy momentem, kiedy paliwo jest wtryskiwane, zapalane i spalane, a momentem, gdy osiągnięte jest maksymalne ciśnienie spalania. Ponieważ ten okres czasu jest prawie stały, niezależnie od prędkości silnika, do regulacji i zmiany czasu wtrysku wykorzystywany jest zegar, umożliwiający osiągnięcie optymalnego spalania.

Rozpylanie paliwa

Paliwo, tłoczone pod ciśnieniem przez pompę wtryskową, jest następnie rozpylane z iglicy rozpylacza i miesza się dokładnie z powietrzem, poprawiając w ten sposób zapłon. Rezultatem jest całkowite spalanie.